top of page
  • תמונת הסופר/תדרור פאול - השמה גרופ

עשה ואל תעשה בגיוס ושימור בענף הקמעונאי


ראיון עם דרור פאול, מנכ"ל השמה גרופ

כל בעל עסק מכיר מקרוב את המשימה הסיזיפית של גיוס עובדים, שקיימת בכל תחום ומאיימת על הישרדות העסק, אולם לא תמיד אנו עושים את הדברים הנכונים כדי לשמר את העובדים הקיימים ולהפוך את הבינוניים למוצלחים יותר. דרור פאול מנכ"ל השמה גרופ – חברה שעוסקת בהשמת בכירים בענף הקמעונאות – התגייס למשימה והוא מביא לבעלי עסקים כמה טיפים נהדרים לשימור עובדים. פייר, גם אנחנו החכמנו.

האתגרים של נטיעת עובדים איכותיים, הם קשים ומוכרים. הענף תמיד מחפש עובדים שיהיו עם הפנים ללקוח, בגובה העיניים, כאלה שמנהלים ועובדים עם כל הנשמה. אולם למרות שזוהי הציפייה, הענף הקמעונאי לא יודע לשלם שכר גבוה לעובדים. השכר נע בין שכר מינימום למוכרנים, מלצרים, קופאים וכו', כאשר בענף זה גם מנהלים אינם מרוויחים סכומים נכבדים. בארץ נכנסים לעבוד בו חבר'ה צעירים, רובם אחרי צבא והם רואים את התפקיד כעיסוק ביניים עד שיסיימו את הלימודים או יגייסו די כסף לטיול הגדול. כאשר עובדים אלה מסיימים את הלימודים או חוזרים מהטיול הם בוחרים לא להמשיך. הם לא רואים בתפקידם יעד ולכן איש איש הולך לדרכו מיד אחר כך. הדבר קורה בענף המכירות וענף המסעדנות ובכלל, מה שמקשה בוודאות על בעלי עסקים וקמעונאים. אם נקפוץ לרגע לאירופה, נראה כי במקומות הקלאסיים תפגשו לדוגמה מלצרים ותיקים שחשים שעבודתם היא שליחות, כך שבעיניהם זה אינו נחשב לתפקיד ביניים.


הקושי לגייס עובדים ולשמר עובדים איכותיים דרור פאול מספק טיפים לשימור עובדים ולחיפוש עבודה
איך לשמר עובדים לפי דרור פאול מנכ"ל השמה גרופ - חברת השמה לבכירים

גיל העובדים כפקטור לבחירה נכונה

"קל יותר לגייס עובדים צעירים שיעבדו בשכר נמוך, אך הם עוזבים לאחר תקופה קצרצרה. עובדים מבוגרים סביב גיל 40-50 עולים יותר למעסיקים, אך בראייה לטווח הארוך זה משתלם יותר", מסביר פאול. "אם המעסיקים יהיו פתוחים להעסיק אנשים מבוגרים יותר ולקבל אותם מבלי לחשוב שהם עייפים הם יוכלו לקבל עובדים נאמנים לטווח ארוך". רבים אינם מודעים לכך, אבל החלפת עובד עולה למעסיק הרבה כסף. עד שעובד מגיע לתפוקות טובות יכול לקחת בין 6-3 חודשים, יחד עם שיחות שימוע, הזמנים שעוברים ביניהם עד לפיטורים, תשלום לחברות כוח אדם – כל זה עולה כסף, רבותי.

אם תכירו בערך המוסף של הגיל, את היתרון ולא את החיסרון, את מוסר עבודה, שיפור יכולות לאורך זמן, תמצאו עובדים שיודעים להעריך את מקום העבודה. רק לסבר את האוזן, דור ה – Y מחליפים כל תקופה קצרה עבודה, הכל זמין עבורם והכל אפשרי, אז למה לא?

השינויים הקטנים לשימור העובדים שלא עולים שקל

אם כבר נשארנו עם חבר'ה צעירים כי לא ניתן לקחת מבוגרים לעבודה ספציפית, כמו רשתות אופנה אשר מעוניינות ליצור דימוי נכון לערך המותג, חייבים לעבוד בשיטת בונוס חכמה, הלא היא שיטת בונוס עתידי על התמדה. לדוגמה – אם העובד משלים שנת עבודה, הוא מקבל משכורת נוספת. עבור המעסיק זה נראה הוצאה גדולה, אבל אם נחשב את המשכורת הבסיסית ונחלק את הסכום זה אומר שבסך הכל מדובר בסכום נמוך שיכול להיות תוספת של 300-400 ₪ לחודש וקיבלתם עובד לטווח ארוך. אפשר גם לשלב תמריצי ביניים לוותק של חצי שנה, כגון סוף שבוע בצימר, או ללכת על תכנית תמלוגים.

פיטרתם עובד? יש סיכוי שתקבלו את בן דודו

אם נסתכל על אנשים שנכנסים לשוק הקמעונאי, נראה כי הם מגיעים עם אותן מטרות, ולכן תמיד יהיו את המובילים ולעומתם אלה שנמצאים באמצע. עובדים לא טובים יש צורך לפטר בלית ברירה, כי העסק צריך לעבוד. מרבית העובדים נמצאים באמצע. הם לא יהפכו להיות מנהלים של הרשת, הם לא שליליים, אבל עובדים "בסדר". חובתו של העסק לקחת את מי שנמצא באמצע ולעשות הכל כדי להעלות אותו למעלה על ידי הדרכות, שיחות, תמריצים וכו'. טעות נפוצה היא לפטר עובדים בינוניים במקום להשקיע בהם, אך חשוב לדעת שאחרים לא יהיו טובים יותר, ואז חוזרים שוב לרוטינה של גיוס, לימוד, פיתוח העובד וכו'.

תראו את האדם מאחורי העובד

זה נשמע אמנם קלישאתי, הרי כולנו מנסים להשקיע בעובדים, אבל במבחן התוצאה זה לא קורה. העובד הוא זה שפוגש את הלקוח אבל לא רואים אותו. לפעמים גם בעל הרשת/העסק לא יודע את שמו. כשבעל הרשת נכנס לחנות, לרוב ייכנס עם תלונות על מה שלא בסדר. חשוב למצוא את הדברים החיוביים כמו פעולה טובה ולשבח אותה. "מכיוון שכיום אפשר לראות תוצאות אונליין דרך מערכות כמו קומקס, מספיק שתראו מכירה יפה שנעשתה על ידי מוכרן ותרימו אליו טלפון של דקה, תעשו העצמת עובד ושימור מבלי שעלה לכם שקל", מסביר פאול.

להפתיע את העובד

לתת מתנה בחגים וביום הולדתו של העובד, זו לא כל כך חוכמה. ככל שתתנו יותר רק תעלו את הרף וממילא לא תהיה הערכה לכך. פאול ניהל בעבר את רשת שילב המונה 700 עובדים. ברכב הייתה לו רשימה של כל העובדים עם תאריכי יום ההולדת, וכל עובד קיבל שיחה ובה איחולים ממנהל הרשת. חשבו מה זה עושה לעובד כאשר הוא חוגג עם בני משפחתו ולפתע מנכ"ל הרשת מתקשר לאחל יום הולדת שמח. מדובר בשיחות שימור הטובות ביותר.

לסיכום, יצירתיות ללא ספק משחקת את התפקיד בנושא שימור העובדים. לא תמיד כסף הוא המניע, אבל גם אם כן – עשו זאת בצורה נכונה, כך תזכו בעובדים מרוצים לטווח ארוך.

מה חשבת? כאן למטה המקום לתגובות שלך


 
bottom of page