top of page
  • תמונת הסופר/תדרור פאול - השמה גרופ

איך להצליח לראיין בוידאו בימי הקורונה וגם אחרי? מדריך למראיינים ולמגייסים!

עכשיו בימי הקורונה הראיון בוידאו נהייה נפוץ וכנראה ששינוי זה ישאר גם אחרי הקורונה. ראיון בוידאו הוא שינוי למרואיינים, למראיינים ולארגון, אך זהו לא רק שינו טכנולוגי. השינוי ב"איך" יוצר גם שינוי מהותי של ה"מה". השינוי בצורת הראיון והמעבר לראיון בוואטסאפ וידאו, בזום או בכל אפליקציה לפגישות מתוקשבות יוצר גם שינוי ברמה הניהולית. תהליכי הגיוס והראיון משתנים.

כדאי להכיר את השינויים, להיערך עליהם, כדי לנצל את ההזדמנויות שהעולם הדיגיטלי וירטואלי מזמן. בסוף תגלו שלראיון עבודה בוידאו יש גם יתרונות לארגון, למראיינים ולמועמדים. אז איך לנהל ראיון עבודה אפקטיבי בוידאו?


איך להצליח בראיון עבודה בוידאו? כללים למראיינים ולמגייסים - דרור פאול השמה גרופ
איך לראיין בזום, במיט, בוואטסאפ, בסקייפ או בכול כלי מתוקשב

מה היתרונות בראיון וידאו בצד של הארגון והמגייסים?

לראיון בוידאו יש כמה יתרונות, אך מומלץ לשלב בראיון פיזי (עד כמה שניתן) שמאפשר קשר ישיר.

  • אימון האפקטיביות ומיומנויות הראיון - הקלטת ראיון הוידאו גם מאפשרת לנו המראיינים לצפות שוב בראיון ולשפר את הניואנסים בתהליך הראיון, ביכולת התשאול, ההקשבה וקבלת ההחלטות.

  • שיפור ודיוק בחירת המועמדים - ראיון וידאו מאפשר לצפות שוב בראיון, להשוות בין מרואיינים ולדייק את הבחירה.

  • שיתוף וקבלת החלטות בצוות - ראיון וידאו מאפשר לשתף מראיינים בראיון (ממקומות שונים) וגם גורמים נוספים בארגון היכולים לצפות בראיון ולסייע בבחירה.


5 כללי זהב לניהול אפקטיבי של ראיון עבודה בוידאו

1# בצעו ניסוי כלים, אל תשאירו את הטכנולוגיה לדקה ה-90

וודאו מראש שאתם יודעים להשתמש בטכנולוגיה שנבחרה (זום, וואטסאפ וידאו, סקייפ ועוד) ושיש לכם את כל הכלים כדי לקיים טכנית את הראיון (מחשב, טלפון, חיבור לאינטרנט, אוזניות רמקולים, וכד'). בדקו מראש שיש לכם יכולת לשמוע, להקליט, להתכתב כולל גיבויים למקרה שמשהו לא יעבוד (בטכנולוגיה, חוק מרפי עובד שעות נוספות).

כחלק מניסוי הכלים התכוננו גם להנחות את המרואיינים כיצד להשתמש באפליקציה שנבחרה. במקרה ותשתמשו בטלפון ללשיחת וידאו שימו לב גם שהמרחק ביניכם לטלפון הוא בערך כ-60-80 ס"מ.


2# הקפידו על סביבת הראיון, היא מעידה על שני הצדדים

הרושם הראשוני הוא הרי חלק מרכזי בראיון, לכן חשוב שנקפיד על כמה כללים בצד של המראיינים והמרואיינים:

  • ערכו את הראיון בסביבה שקטה ללא רעשים והפרעות.

  • שמרו על סביבה מכובדת ורקע מתאים לראיון העבודה.

  • הקפידו על לבוש מתאים בדיוק כמו שהיינו מתלבשים לראיון פיזי.

  • הימנעו מסידורים, הודעות, טלפונים וכל מה שיכול לנתק את הקשב ולקטוע את רצף השיחה.

3# שפרו את השליטה ואיכות הראיון ע"י סימולציות

ראיון וידאו יכול להיות חדש ולא מוכר למראיינים ולמגייסים מנוסים שרגילים לראיון פרונטלי במשרד. חשוב שתרגישו בנוח ותשלטו במצב. תתאמנו בדיבור ברור מול מצלמה, הישירו מבט. ככול שתתרגלו תהיו פחות במבוכה ותוכלו להפנות קשב למהלך הראיון ולמרואיינים. הקלטה של ראיון וידאו יכולה לשפר את מיומנויות הראיון שלנו כמראיינים. כך נוכל להריץ אחורה וקדימה וללמוד יותר על עצמנו כמראיינים ועל האינטראקציה עם המועמדים. ראיון בוידאו יכול להיות כלי נהדר המשמש כמראה לשיפור אומנות הראיון שלנו כמראיינים.


4# התייחסו לא רק לשפת הגוף אלא גם איך אתם והמועמדים עוברים מסך

שפת גוף שאני כל כך מאמין בה בתקשורת בין אישית ובפרט בראיון עבודה, משנה קצת כיוון. עכשיו בנוסף לשפת הגוף עולה החשיבות של הנוכחות הדיגיטלית. היכולת "לעבור מסך" וליצור תקשורת בטוחה ואפקטיבית גם בראיון וידאו היא שתיצור יתרון אצל המועמדים. גם לנו המראיינים יש אחריות ליצור אוירה נעימה ומזמינה שתאפשר למועמדים להרגיש בנוח ולהיפתח, למרות הריחוק הפיזי. בראיון וידאו רואים את פלג הגוף העליון של המראיינים ושל המרואיינים. השתמשו בהבעות הפנים ובידיים כדי ליצור את הרושם הרצוי. שמרו על טון דיבור נעים, קשר עין, והימנעו מתזוזות מיותרות והשרו אנרגיות חיוביות.

5# קחו אחריות על מהלך הראיון - הקשב מוגבל מקדו והתמקדו

בראיון עבודה שנערך בשיחת וידאו הקשב יותר מוגבל לעומת ראיון פנים אל פנים. האחריות של המראיינים לבדוק שהם מובנים, להעביר את המסר, למקד את השיחה ולהיות ממוקדים בשאלות ובאיסוף המידע. לפעמים אפילו האחריות של המראיינים להנחות כיצד להשתמש בטכנולוגיה וכמובן להיות סבלניים לדיליי בין הצדדים. בתור האחראים לשיחה כמו בראיון פנים אל פנים סיגרו את השיחה בצורה נעימה, הוסיפו וודאות לגבי המשך התהליך ונסו ליצור קירבה למרות המרחק.


> שורה תחתונה

ראיון עבודה בוידאו מחייב בדיוק כמו ראיון פרונטלי במשרד, ודורש הכנות לא פחות מראיון פנים אל פנים. רק הכרות והתנסות עם הכלים הטכנולוגיים לראיון מתוקשב יאפשרו לנצל את היתרונות וליצור הזדמנויות בעולם הגיוס והראיונות.

מה חשבת? כאן למטה המקום לתגובות שלך

 
bottom of page